piątek, 8 marca 2013

Porsche Gruppe "B".

Historia modelu Porsche 959 zaczyna się około roku 1980. W tym czasie firma Porsche borykała się z problemami finansowymi. Spada sprzedaż legendarnego modelu 911, a pozostałe modele nie cieszą się zbytnią popularnością wśród klientów. Porsche, które aktywnie brało udział w sportach motorowych, postanawia stworzyć samochód rajdowy mogący ścigać się w legendarnej dziś klasie "B". Stąd nazwa prototypu: Porsche Gruppe B. Homologacja rajdowa wymagała zbudowania 200 seryjnych egzemplarzy samochodu. Rodzi się Porsche 959, które pod względem konstrukcyjnym daleko wyprzedziło swoje czasy.
Stylistyka nowego pojazdu nawiązywała do zgrabnego modelu 911, jednakże linia nadwozia była dość ciężka i masywna. Niezbyt piękny z zewnątrz, miał za to bogate wnętrze. W rajdowej grupie "B" najważniejsza była moc silnika oraz osiągi, jakie mógł on zapewnić. Innymi słowy najważniejsze było serce pojazdu. 6-cio cylindrowy silnik typu boxer, o pojemności 2,8l zapewniał 450KM. Wynik ten osiągnięto dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek, które pracowały zależnie od potrzebnej kierowcy mocy silnika. Otóż na niskich obrotach mniejsza turbina wspomagała pracę trzech cylindrów. Gdy potrzebna była moc w górnym zakresie obrotów, włączała się druga turbina, która wspomagała wszystkie 6 cylindrów. Samochód wyposażono w niezbędny na rajdowych trasach napęd na cztery koła, który sterowany był elektronicznie. Tak skonfigurowany układ napędowy zapewniał przyspieszenie do 100 km/h w przeciągu 3,6 sekundy oraz prędkość maksymalną grubo ponad 300km/h. Współcześnie są to wciąż rewelacyjne wyniki. Porsche 959 przez chwile dzierżyło nawet zaszczytny tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu. Tytuł ten odebrała mu firma Ferrari modelem F40. W Porsche wiedziano, że moc silnika to nie wszystko. Samochód musiał być także lekki. Niską masę osiągnięto dzięki zastosowaniu kewlaru i aluminium. Jednakże pomimo użycia kosmicznych materiałów samochód wciąż był nieco za ciężki. Paradoksalnie Porsche 959, które stworzone było do udziału w rajdach w grupie "B", nigdy w rajdowych Mistrzostwach Świata nie wystartowało. Stało się tak ponieważ przedłużała się produkcja wymaganych homologacją 200 egzemplarzy seryjnych. Kierownictwo firmy doszło także do wniosku, że korzyści ze startów w rajdach będą zbyt małe w stosunku do kosztów, jakie trzeba by ponieść biorąc udział w pełnym sezonie rajdowym. Na domiar złego pod koniec 1986 roku odpowiednik dzisiejszej FIA, po serii śmiertelnych wypadków kierowców rajdowych, zlikwidował rajdową grupę "B", argumentując to względami bezpieczeństwa.
Porsche postanawia, więc wystawić model 959 w legendarnym i prestiżowym rajdzie Paryż-Dakar. Niestety rok 1985 jest pechowy i żaden egzemplarz nie dojeżdża do mety. Nie zraża to jednak ekipy. W 1986 roku na starcie stają trzy sztuki Porsche 959. Rajd jest dramatyczny. Dwa z trzech samochodów serwisowych ulegają uszkodzeniu skutecznie utrudniając przeprowadzanie napraw rajdowych Porsche. Szef ekipy postanawia zarządzić by jedną z rajdówek zamienić w "mobilny serwis", który będzie wspierał pozostałe dwa samochody. Dzięki temu posunięciu samochody Porsche 959 zdobyły podwójne zwycięstwo w Rajdzie Paryż-Dakar w 1986 roku.
Samochody Porsche 959, które brały udział w rajdach terenowych były pierwszymi autami terenowymi tej marki. Wieść niesie, że cywilna wersja samochodu była ekstremalnie droga, a mimo to cena pokrywała jedynie połowę kosztów wytworzenia. Drugą połowę kosztów dokładała firma Porsche.


W swojej kolekcji mam dwa egzemplarze samochodu Porsche 959 firmy Bburago. Model czerwony - cywilny oraz żółty - chyba wyścigowy. Nie mam pewności, jednakże gdyby to była wersja rajdowa to ponad numerem startowym powinna znajdować się informacja, w jakim rajdzie samochód bierze udział. Brak jest takiego napisu, zatem przypuszczam, że to wersja wyścigowa. Czerwone Porsche kupiłem w osiedlowym sklepiku prowadzonym przez sąsiadów w czasach, gdy chodziłem do podstawówki. Natomiast wyścigową wersję nabyłem za pośrednictwem serwisu aukcyjnego, dopiero około 2009 roku. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem ten model na aukcji uznałem, że został on przez kogoś przerobiony poprzez oklejenie naklejkami z numerem startowym. Jednakże w późniejszym okresie identyczny model pojawiał się u różnych sprzedających, co skutecznie obaliło moje podejrzenia dotyczące rzekomego przerobienia modelu. Koła żółtego egzemplarza zawierają wzór czterech srebrnych kwadratów. Oznacza to, że ten model pochodzi z lat 80 ubiegłego wieku. Jest to typowy dla tego okresu wzór koła.


Firma Bburago stworzyła miniaturę Porsche 959 w latach 80 ubiegłego wieku i w niezmienionej formie produkuje ją do dziś. Jest to jeden z najdłużej produkowanych modeli Bburago w skali 1:43. Porsche podobnie jak niektóre "stare" włoskie miniatury wykonane jest bardzo ubogo. Na próżno szukać w nim przezroczystych kloszy lamp, lusterek, wlotów powietrza wykonanych z tworzywa. Jednakże chcąc pozostać sprawiedliwym muszę nadmienić, że wlot powietrza znajdujący się pomiędzy tylną szybą, a spojlerem faktycznie jest osobnym elementem. Wlot jest w szarym kolorze i została na nim wytłoczona "kratka". Na plus zasługuje także wykonanie specyficznego dla Porsche 959 tylnego spojlera. Został on odlany w całości wraz z karoserią. Czarne miejsce w przednim zderzaku i pomiędzy tylnymi lampami to klipsy, które łączą karoserię z podwoziem. Jest to bardzo charakterystyczne rozwiązanie, które firma Bburago stosuje od początku swego istnienia.



Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43

pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz