piątek, 15 marca 2013

Postaw kropkę nad "i".

W 1993 roku, koncern motoryzacyjny Fiat postawił swoją kropkę nad "i". Światło dzienne ujrzał samochód, który już wkrótce miał zostać hitem sprzedażowym marki. Auto było nieduże, ale zgrabne. Miało ładną linie nadwozia. Świetnie sprawdzało się jako samochód miejski oraz do przemieszczania się na dalsze odległości. Jego charakterystycznym detalem, dzięki któremu nie można było pomylić tego auta z żadnym innym, były tylne lampy. Deska rozdzielcza, a w szczególności część znajdująca się przed prawym przednim fotelem wyglądała, co najmniej nietuzinkowo. W 1995 roku pojazd otrzymał prestiżowy tytuł "Samochód Roku". Produkowano 3 i 5-cio drzwiową odmianę nadwozia. W ofercie pojawił się także model cabrio. Mowa oczywiście o Fiacie Punto, czyli w tłumaczeniu o "kropeczce" właśnie.


Dokładnie pamiętam okoliczności, jakie towarzyszyły mi podczas kupna modelu Fiata Punto w skali 1:43 firmy Bburago. Była to pierwsza połowa lat 90. Chodziłem wówczas do podstawówki. Ciepła, czerwcowa niedziela, wczesne popołudnie. Przy kościele, który znajduje się niedaleko mojego miejsca zamieszkania, odbywał się odpust. W związku z tym ulica przylegająca do kościoła, cała zastawiona była straganami, z których sprzedawano najrozmaitsze rzeczy. Od cukierków i lizaków po plastikowe karabiny. Między stoiskami wypatrzyłem charakterystyczne, wówczas czerwono srebrne pudełka Bburago. Pamiętam, że kupiłem wtedy niebieskiego Fiata Punto oraz wiśniowego Mercedesa SL500 (W129). Odpust odbywa się co roku, lecz niestety w kolejnych latach modele Bburago już się nie pojawiały w takiej ilości i zróżnicowaniu, jak wtedy, w to jedno pamiętne, czerwcowe popołudnie.
Bburago wydało 3 drzwiowy model Fiata Punto, który przedstawia najbardziej podstawową wersję samochodu. Poznajemy to, po czarnych zderzakach. Takie same czarne plastikowe zderzaki były seryjnie montowane w najtańszych wersjach prawdziwego samochodu. W latach 90 zderzaki w kolorze nadwozia dostępne były za dopłatą, "w opcji" i to nawet w większych i droższych samochodach niż Fiat Punto. W mojej opinii model jest ładnie i szczegółowo wykonany. W przednim zderzaku odlano kratki i otwory wentylacyjne. Widoczne są nawet zaślepki, w miejsce których można zamontować światła przeciwmgłowe tzw. "halogeny". Przednie lampy są białe, przezroczyste. Na ich powierzchni znajduje się specjalny wzór, który w prawdziwej samochodowej lampie odpowiadał za możliwie najbardziej efektywne rozprowadzenie snopa światła, po powierzchni drogi. Wyraźnie widać także linię oddzielającą kierunkowskaz od lampy głównej. Jest to oczywiście zgodne z pierwowzorem, ponieważ Fiat Punto nie miał przednich lamp zespolonych. Lampa główna i kierunkowskaz nie znajdowały się pod jednym kloszem jak to jest obecnie w większości aut współczesnych. Można było je niezależnie demontować. Na masce wytłoczono obrys znaku Fiata. W latach 90 na logo Fiata składało się pięć ukośnych linii. Tylne lampy również są ładnie wykonane. Są zrobione z czerwonego przezroczystego tworzywa. Zawierają podział na strefy oraz odlany wzór, który w tym przypadku imituje głębię lampy. Na tylnej klapie wytłoczono znak Fiata oraz napis Punto. Szczegółowo odzwierciedlono miejsce na tablicę rejestracyjną. Nad nią znajduje się listwa, w której w pełnowymiarowym aucie montuje się podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Pod nią widoczny jest otwór imitujący zamek w tylnej klapie.  Wnętrze wykonane jest poprawnie. Przednie siedzenia wyposażono w zagłówki. Na oparciu tylnej kanapy zagłówków brak. W czasach gdy produkowano Fiata Punto pierwszej generacji, tylne zagłówki nie były wymagane przepisami prawa. Były dostępne za dopłatą. Deska rozdzielcza przypomina tę montowaną w prawdziwym samochodzie. Patrząc na model z profilu, jedna rzecz może zastanawiać. Elementy, które w prawdziwym samochodzie są wypukłe, w modelu są wklęsłe. Mam na myśli klamkę, kierunkowskaz boczny oraz listwy, tzw odboje, biegnące wzdłuż całej długości nadwozia. Podobna sytuacja występuje na przednim i tylnym zderzaku. Listwa, która przebiega przy górnej krawędzi zderzaka także jest wklęsła, a powinna być lekko wypukła. Wykonanie tych detali w modelu Fiata Punto nie jest jednostkowym przypadkiem. Także na innych modelach Fiata pochodzących z mniej więcej tamtego okresu możemy zauważyć identyczne wykonanie detali.


W marcu 2012 roku do mojej kolekcji dołączyło kilka limitowanych i trudno dostępnych modeli Bburago w skali 1:43. Jeden z polskich kolekcjonerów likwidował i wyprzedawał swoją kolekcję, co stało się dla mnie okazją do kupienia poszukiwanych przeze mnie modeli. Do moich zbiorów między innymi trafiły dwa Fiaty Punto. Oba w malowaniu włoskich służb mundurowych - Polizia i Carabinieri. Przyjrzę się im dokładniej i opiszę moje wrażenia i uwagi przy innej okazji.




Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43

pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.

8 komentarzy:

  1. Bardzo fajna kolekcja Punciaków!

    Pozdrawiam!
    www.SubaruCollection.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój wpis się podoba. Zapraszam do częstych odwiedzin.

      Usuń
  2. Widzę że pod moją "nieobecność" przybyło bardzo wiele ciekawych i profesjonalnych blogów o modelarstwie - to cieszy. Fajnie też, że ktoś zajął się na "poważnie" modelikami od Burago, od których prawie każdy z nas zaczynał. Blog mi się podoba i widzę że mam sporo lektury do nadrobienia :) Co do samego Punto - posiadałem zarówno modelik od BB jak i skalę 1:1. Bardzo miło wspominam ten samochód, co ciekawe moja obecna Lancia Lybra jest w tym samym - zielonym kolorze co kiedyś właśnie poczciwy Punciak;) Modelik od Burago rozkręciłem chyba na wszystkie możliwe sposoby, zmieniłem mu kierownicę i fotele na kubełki od Porsche 911, założyłem inne koła, nakleiłem zegary... Młodzieńcze lata;)
    Będę tu zaglądał i dodaję do ulubionych, pozdrawiam
    Marek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój wpis się podoba. Zapraszam do częstych odwiedzin.
      Ja także zaczynałem od modeli Bburago i lata temu uznałem, że będę je zbierał. Mam kilka niegdyś równolegle prowadzonych kolekcji modeli. Z czasem wszystko opisze na blogu. Opis tego co i jak zbieralem, znajduje się w pierwszym artykule. Zapraszam do lektury.

      Usuń
  3. Hi! Przepraszam za język, używam Google Tłumacz ...
    Bardzo dobry blog, lubię każdy Diecast jako show.
    Odnośnie Bburago, myślę, że jest to nieuniknione, aby rozpocząć z tymi modelami, zaczęliśmy zbierać.
    Moja kolekcja 1:43 skali również. Zobaczyć go http://lauburu43.blogspot.com.ar/
    Mam nadzieję pozostać w kontakcie.
    Pozdrowienia!


    Hola!!!! Perdón por el idioma, voy a usar el traductor de Google...
    Muy bueno tu blog, me ha gustado como presentas cada diecast.
    Con respecto a Bburago, creo que es inevitable empezar por estos modelos, cuando empezamos a coleccionar.
    Mi colección también es de escala 1:43. La puedes ver en http://lauburu43.blogspot.com.ar/
    Ojalá nos mantengamos en contacto.
    Saludos!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HI

      It is great that You've found my blog. I'm collecting bburago 1:43 since 1990 but not all models. I'm trying to collect bburago that was made in italy. Now production is in china.
      Besides, I've few miniatures of cars that was manufactured in poland. Ixo models produce them. This is the IST Collection Series by IXO. I'm buying them at newsstand. It is similar publication to Your Taxi collection. I don't have any photo that shows this polish car collection.
      Besides, I was collecting some Mercedes Benz miniatures.
      All of my cars will be described at my blog but it needs time.

      I'm inviting You to observe my blog.

      greetings

      Usuń
  4. Również przymierzam się do kupna Punto, a że niedawno zakupiłem najnowsze Punto od Bburago, starszy model w kolekcji powinien być obowiązkiem;) Bardzo fajne zdjęcia. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój wpis się podoba. Zapraszam do częstych odwiedzin. Bburago wydało Punto 1, Grande Punto, Punto Evo oraz Abarth Punto. Powodzenia w zebraniu pozostałych wersji

      Usuń