piątek, 1 listopada 2013

Niekwaśna cytrynka.

Citroën Xantia był produkowany od 1993 do 2001 roku. W 1997 roku, miał miejsce facelifting pojazdu. Poprzednikiem był BX. Modelem Xantia, Citroën porzucił dotychczasową tradycję oznaczania swoich modeli za pomocą kodu składającego się z co najmniej dwóch liter. Jednakże jak się później okazało, nowy trend nie trwał długo. Wraz z pojawieniem się następcy, czyli modelu C6, Citroën zarzucił nową koncepcję imiennego nazewnictwa i powrócił do literowo-liczbowych oznaczeń. Xantia była także pierwszym od dłuższego czasu modelem Citroën'a z całkowicie odkrytym tylnym kołem. Tym samym projektanci Citroën'a zerwali z dotychczasową tradycją stylistyczną, polegającą na projektowaniu nadwozia w taki sposób, by tylne koło pojazdu było zasłonięte przez nisko przechodzącą krawędź nadkola.
Citroën Xantia to pięciodrzwiowa limuzyna, która linią nadwozia przypomina bardziej zgrabnego sedana niż samochód o nadwoziu typu liftback. Moją uwagę w Xantii zawsze zwracały zderzaki. Były po prostu ładnie wkomponowane w bryłę nadwozia. Otóż w czasach, gdy seryjnie lakierowane zderzaki wciąż były rzadkością i były dostępne często jako opcja wyposażeniowa, Citroën Xantia był seryjnie wyposażony w zderzaki w kolorze nadwozia. Konstruktorzy zaprojektowali je tak, że ich część faktycznie była pokryta lakierem w kolorze nadwozia, lecz na powierzchni zderzaka znajdowała się także sporych rozmiarów listwa wykonana z czarnego tworzywa sztucznego. Jednakże całość wyglądała bardzo zgrabnie i atrakcyjnie. Samochód zasłynął także legendarnym hydropneumatycznym zawieszeniem, które zapewniało podróżującym niezwykły komfort jazdy. Zawieszenie hydropneumatyczne pozbawione jest tradycyjnych sprężyn. Zamiast nich występuje hydrauliczny miech. Rozwiązanie zapewnia niezwykły poziom tłumienia nierówności zachowując bardzo wysoką kulturę pracy. Prześwit można było w pełni regulować przyciskiem znajdującym się wewnątrz pojazdu. Hydropneumatyczne zawieszenie sprawia, że podczas hamowania nadwozie jedynie minimalnie nurkuje przodem. Ponadto jeżeli bagażnik auta zostanie mocno obciążony, hydropneumatyczne zawieszenie sprawi, że tył auta nie "usiądzie". W wersji Activia, zawieszenie Xantii zostało wyposażone w mikroprocesor, który sterował twardością zawieszenia tak, by nadwozie nie przechylało się podczas pokonywania zakrętów. Deska rozdzielcza pojazdu była dość kontrowersyjna. Zamiast powszechnie już stosowanych pokręteł regulujących temperaturę, siłę oraz kierunek nawiewów, zastosowano wówczas już bardzo przestarzałe suwaki. Na desce rozdzielczej po stronie pasażera, znajdował się wielki uchwyt do trzymania się, zupełnie taki, jaki często można spotkać w samochodach terenowych. W grudniu 1997 roku miał miejsce facelifting. Z wnętrza pojazdu zniknął kontrowersyjny uchwyt. Xantia otrzymała nowy kształt przednich reflektorów. Przeprojektowano i zintegrowano przedni grill z maską silnika. Zmieniono kolorystykę tylnych lamp. Przestrzenie lamp, które dotychczas były przyciemnione, stały się od teraz jasne. Przeprojektowano zderzaki, które stały się bardziej obłe. Zaczęto je w całości lakierować. Xantia pierwszej generacji niestety bardzo słabo wypadła w testach zderzeniowych. Przy okazji faceliftingu, wzmocniono konstrukcję i sztywność nadwozia, co poprawiło bezpieczeństwo pasażerów w razie kolizji.
Ciekawostką jest fakt, że jakiś czas po premierze pięciodrzwiowej Xantii, Citroën pokazał odmianę Coupé. Projekt wyglądał bardzo atrakcyjnie, lecz kierownictwo Citroën'a nigdy nie zdecydowało się na skierowanie go do dalszych prac. W konsekwencji Xantia Coupé, nigdy nie została wdrożona do produkcji. Jednakże po jakimś czasie światło dzienne ujrzał Peugeot 405 Coupé, który ma wiele wspólnych cech z pokazanym niegdyś prototypem Citroën'a Xantii Coupé.

Miniatura Citroën'a Xantii jest jedynym modelem Citroen'a w skali 1:43, wyprodukowanym we Włoszech przez firmę Bburago. Model przedstawia Xantie z 1993 roku, czyli z pierwszego roku produkcji samochodu. Można to poznać po umiejscowieniu firmowego logo Citroën, które w pierwszych latach produkcji tego modelu było montowane na krawędzi maski, a dopiero w roku 1994 zostało przeniesione na środek atrapy chłodnicy. Ciekawostką jest fakt, że znaczek Citroën (dwie odwrócone litery V) przedstawia zęby koła zębatego (konkretnie zazębienie daszkowe). André Gustave Citroën, późniejszy założyciel marki Citroën (w 1919 roku), podczas podróży do Polski w 1900 roku, nabył patent na sposób wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych. Przyjeżdżał do Polski kilkakrotnie. Znał kraj ponieważ jego mama pochodziła z Warszawy.


Wykonanie miniatury Citroën'a Xantii w skali 1:43, przez firmę Bburago, stoi na wysokim poziomie. Wszystkie atrybuty prawdziwego samochodu zostały prawidłowo odwzorowane. Zwracam uwagę na precyzyjne wykonanie zderzaków. Zderzaki są integralną częścią karoserii. Jednakże na ich powierzchni znajdują charakterystyczne dla Xantii czarne pasy. W ich górnej części można dostrzec delikatnie zaznaczone miejsce, które w prawdziwym zderzaku wykończone jest ozdobną srebrną listwą. Całość wręcz doskonale odtwarza zderzaki montowane w prawdziwym samochodzie. Czarne listwy pełnią w miniaturze, funkcję spinek łączących karoserię z podwoziem. We wnętrzu, na desce rozdzielczej, widoczny jest kontrowersyjny uchwyt dla pasażera. Na powierzchni karoserii wytłoczono klamki i listwy ozdobne drzwi. Model wyposażony jest w lusterka wsteczne.


Wydaje mi się także, że Xantia jest jedynym modelem Bburago w skali 1:43, który ma wytłoczony numer rejestracyjny. Na klapie bagażnika widnieje tablica rejestracyjna o treści 6406DTW75. Pomimo, że posiada za dużo znaków to zasadniczo jest ona zgodna z szablonem tablic rejestracyjnych obowiązujących na terenie Francji w latach 90 ubiegłego wieku. Sekcja cyfr i liter jest numerem porządkowym, lecz powinno być nie więcej jak 6 znaków. Układ składający się z 7 znaków miały tablice "tymczasowe". Jednakże takie tablice miały zawsze nadrukowane w numerze litery "TT". Dwie ostatnie cyfry to numer departamentu, w którym zarejestrowano pojazd (oznaczenie "województwa"). Z reguły liczba ta, jest zgodna z dwiema pierwszymi cyframi kodu pocztowego danego regionu. Ta zasada nie dotyczy departamentów: Korsyki Południowej i Górnej Korsyki. Powstały one z podziału jednego departamentu (nr 20) i obecnie posiadają oznaczenie 2A i 2B. Inne reguły dotyczą terytoriów zamorskich Francji.
Trzymając się powyższych zasad stwierdzam, że model Citroën'a Xantii, w skali 1:43 firmy Bburago, zarejestrowany jest w departamencie Ville de Paris, czyli w Paryżu.


Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43


pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.


To prawda - po burzy zawsze świeci słonko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz