piątek, 20 września 2013

BMW na piątkę.

BMW serii 5, wersja oznaczona kodem E34, to prestiżowa niemiecka, rodzinna limuzyna, opracowana i wdrożona do produkcji w końcu lat 80 ubiegłego wieku. Produkcja trwała od 1988 do 1996 roku. Samochód ten, to jedna z najsolidniejszych konstrukcji tamtego okresu. Współcześnie wciąż można spotkać go na ulicy. W swoich czasach był to pojazd niezwykle nowoczesny technicznie. Odznaczał się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi oraz wysokim komfortem podróżowania. Była produkowana nawet wersja z napędem na cztery koła. BMW serii 5 E34 ze względu na solidną konstrukcję nadwozia, montowane przednie poduszki powietrzne oraz ABS, uchodziło za pojazd bardzo bezpieczny. Linia nadwozia pomimo, że zaprojektowana została ponad 25! lat temu, w mojej ocenie wciąż wygląda świeżo i lekko. Według mnie jest to wzorzec samochodu typu sedan. Długa maska, duży przedział pasażerski i ładnie zaprojektowany i wkomponowany w nadwozie kufer, tworzą spójną stylistycznie całość. W 1992 roku, samochód przeszedł pierwszy facelifting. Przestylizowano lusterka na bardziej aerodynamiczne. Do wszystkich wersji wyposażeniowych zaczęto seryjnie montować poduszkę powietrzną kierowcy. W silnikach pojawiły się zmienne fazy rozrządu. 4 biegowa automatyczna skrzynia biegów została zastąpiona przez odmianę 5 biegową. W połowie 1994 roku miał miejsce drugi facelifting. Tym razem przestylizowano przód pojazdu. Zmienił się kształt grilla zwanego "nerkami", czyli przedniego wlotu powietrza charakterystycznego dla wszystkich samochodów spod znaku bawarskiej niebieskiej szachownicy. Od tego czasu zaczęto seryjnie montować poduszkę powietrzną pasażera w każdej wersji wyposażeniowej pojazdu. Wyprodukowano ponad 1,3 mln egzemplarzy i różnych wersji BMW serii 5 E34.

W mojej kolekcji miniatur firmy Bburago wykonanych w skali 1:43, znajduje się czerwone BMW 5 E34. Wyprodukowano je we Włoszech. Jest to model oznaczony symbolem 535i, co oznacza że ten egzemplarz przedstawia samochód wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra. Był to rzędowy, 6 cylindrowy motor, o mocy 211KM. Silnik ten występuje w egzemplarzach "piątki' produkowanych od 1988 do 1993 roku. Niestety ze względu na brak widocznych charakterystycznych detali, trudno jest mi jednoznacznie określić, z którego roku produkcji pochodzi wersja samochodu przedstawiona przez miniaturę. Mam także wątpliwości co do zachowania skali. Wydaje mi się, że model BMW serii 5 w skali 1:43, powinien być nieco większy.


Widoczne na zdjęciach BMW 535i znajduje się w moim posiadaniu od połowy lat 90. Nie pamiętam dokładnych okoliczności towarzyszących pojawieniu się tego modelu w moich zbiorach. Prawdopodobnie był to prezent, który miał służyć jako zabawka. Stąd te kilka widocznych zadrapań na listwie drzwi i progu. Pamiętam jednakże dokładnie, że pierwotnie, ta prezentowana miniatura była wyposażona w naklejki wyścigowe "Canon". Któregoś dnia doszedłem jednak do wniosku, że samochód tego typu, nie nadaje się do uczestnictwa w wyścigach. W związku z powyższym, naklejki usunąłem. Pozostawiłem jedynie znaczek na masce.
Przód miniatury zdradza, że jest to wersja z tak zwanym "wąskim" grillem. Widoczne są "wąskie nerki" w centralnej części pasa przedniego. Zostaną one rozszerzone dopiero we wspomnianym powyżej faceliftingu z 1994 roku. Niezbyt dokładnie wykonano przednie reflektory. Ten model BMW miał charakterystyczne podwójne okrągłe lampy, które przez lata były znakiem rozpoznawczym bawarskiej marki. Niestety w prezentowanej miniaturze producent odlał charakterystyczne okrągłe reflektory na przezroczystym prostokątnym elemencie. W efekcie lampy widoczne w miniaturze ledwie przypominają te znane z prawdziwego samochodu. W tylnej części modelu wraz z karoserią odlano kształt i układ tylnych świateł. Czarne miejsce to typowa dla firmy Bburago spinka łącząca karoserię z podwoziem. Idealnie odwzorowuje tablicę rejestracyjną.


Z profilu miniatura prezentuje się, w mojej opinii bardzo dobrze. Doskonale zachowane są proporcje pomiędzy maską, kabiną pasażerską i linią bagażnika. Wszelkie przetłoczenia i listwy ozdobne zostały prawidłowo odtworzone. Ciekawostką jest wnętrze. Dotarłem do informacji, że firma Bburago produkowała BMW 535i w skali 1:43 zarówno z kierownicą jak i bez niej. Na tylnej kanapie widoczne są zagłówki. Jest to element, który w produktach Bburago z początku lat 90, pojawiał się niezwykle rzadko w tej skali.

Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43

pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.

2 komentarze:

  1. Witam

    Po przeczytaniu o informacji o braku kierownicy w niektórych modelach przyjrzałem się moim 6 modelom E34 z Bburago. Pierwsze 5 miało kierownicę. Ku mojemu zdziwieniu 6 model nie ma kierownicy. Jest nim czerwone E34 z naklejkami "Canon". Co ciekawe mam jeszcze jedno czerwone E34 bez naklejek i ten model ma kierownice. Ale prawdopodobnie został wyprodukowany trochę później, gdyż ma inny wzór felg.

    Pozdrawiam, Jacek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według strony "Muzeum Bburago" Bmw e34 w skali 1:43, bez względu na kolor nadwozia i rodzaj naklejonej grafiki, występowało zarówno z kierownicą jaki bez niej. Pozostaje Ci tylko dozbierać brakujące wersje, z lub bez kierownicy ;)

      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie

      Usuń