piątek, 10 maja 2013

Pustynna burza 2000.

Renault Mégane X301, to samochód typu Buggy. Pojazdy tego typu charakteryzują się niską masą oraz dużymi i szerokimi kołami. Niska masa ma uchronić auto przed zakopaniem się w piasku lub w błocie. Duże koła w połączeniu z wytrzymałym zawieszeniem zapewniają wysoki prześwit. Samochody typu Buggy są tak budowane, by zapewnić możliwe najszybsze pokonywanie terenowych nierówności. Służą do jazdy po wymagającym terenie.
Nazwa Buggy pochodzi od samochodu Volkswagen Beetle zwanego także Bug (W Polsce VW Garbus), który ze względu na swoją konstrukcję, często wykorzystywany jest jako baza na podstawie, której "buduje" się pojazd typu Buggy. W Polsce najpopularniejszą taką bazą służącą do budowy pojazdów typu Buggy jest Fiat 126p.
W 2000 roku na starcie prestiżowego rajdu Paryż-Dakar stanęło Renault Mégane X301 z 250 numerem startowym. Za jego kierownicą siedział utytułowany francuski kierowca wyścigowy i rajdowy Jean-Louis Schlesser. Jego pilotem był Henri Magne. Na mecie rajdu okazało się, że francuskie Buggy wygrało ten najsłynniejszy rajd terenowy. Sukces był tym większy, że francuski kierowca powtórzył swój sukces z poprzedniego roku, kiedy to także jechał samochodem typu Buggy.
Firma Bburago postanowiła uhonorować to wydarzenie tworząc model Renault Mégane X301 w skali 1:43. Miniatura została wyprodukowana we Włoszech. Muszę przyznać, że jest ładnie wykonana, chociaż szczerze uważam, że samochód który przedstawia jest, co najmniej nieszczególnej urody.


Na uwagę zasługuje dbałość producenta modelu o szczegóły. Miniatura wyposażona jest w światła przednie wykonane ze srebrnego tworzywa. Pomiędzy reflektorami wytłoczono przedni grill. W jego centralnej części znajduje się znak firmowy Renault. Po charakterystycznym kształcie atrapy chłodnicy można rozpoznać, że Buggy zostało zbudowane przy wykorzystaniu części pochodzących z Renault Mégane Coupé 1 phase II. Przednia maska jest niejako wciśnięta pomiędzy ogromne przednie nadkola. Próżno szukać zderzaka przedniego. Ten w terenie jedynie przeszkadzałby w pokonywaniu stromych podjazdów. Zamiast zderzaka zamontowana jest płyta chroniąca spód auta przed uderzeniami o kamienie. Na dachu wyraźnie widoczny jest wlot powietrza. Tył modelu również bogaty jest w liczne detale. Tylne światła wykonane są z czerwonego, przezroczystego tworzywa. W dolnej części nadwozia widoczne są kratki wentylacyjne, oraz centralnie umieszczona końcówka rury wydechowej. Ciekawostką są widoczne elementy tylnego zawieszenia. Między innymi rama kratownicowa, do której mocowane są elementy zawieszenia. Na krawędzi tylnej klapy znajduje się spojler, który bardzo przypomina swym kształtem ten seryjnie montowany w Renault Mégane Coupé 1 phase II. Tylna klapa pozbawiona jest szyby. W jej miejscu są otwory wentylacyjne zapewniające prawidłowe chłodzenie silnika, który w prawdziwym pojeździe umieszczony był za przednimi siedzeniami.


Patrząc na model z profilu nie mamy złudzeń, że przedstawia samochód stworzony do wygrywania rajdów terenowych. Jeżeli przyjrzeć się przez boczną szybę, można zauważyć, że we wnętrzu miniatury znajduje się czarna klatka bezpieczeństwa. Poza tym rzadkim detalem, model wyposażony jest w jeszcze jeden urzekający element. Boczna szyba została odwzorowana dokładnie tak, jak wyglądała prawdziwa szyba w prawdziwym samochodzie Jeana-Louisa Schlesser'a. Na jej powierzchni da się zauważyć nity dzięki którym została wmontowana w nadwozie. W centralnej jej części widoczne jest także małe, odsuwane okienko. Tuż za boczną szybą znajduje się wlew paliwa, poniżej niego, wlot powietrza.
Osobnym zagadnieniem są naklejki zdobiące tę miniaturę. Uwagę zwraca fakt, że jest to jeden z nielicznych modeli firmy Bburago, w którym grafika naklejona jest prosto i dokładnie. Wszystkie napisy są na swoim miejscu, zgodnie z grafiką która znajdowała się na pierwowzorze. Jedyna niezgodność to napis "Schlesser". Prawdziwy samochód miał na boku oraz w górnej części maski reklamę papierosów. Pomijając, że w UE obowiązuje całkowity zakaz reklamowania wyrobów tytoniowych, to z oczywistych względów na zabawce także nie mogą znajdować się nazwy wyrobów tytoniowych. W modelu nazwę papierosów zastąpiono nazwiskiem kierowcy. Ciekawostką jest fakt, że nie zmienił się krój pisma oraz długość napisu. Dzięki temu napis SCHLESSER, graficznie wygląda wystarczająco podobnie do napisu, który znajdował się na prawdziwym samochodzie. Na modelu, żółty napis umieszczony przy progu, także rożni się od tego, który był na samochodzie. Oryginalnie napis ten określał typ reklamowanych papierosów (blondes). Na miniaturze napis to: Aventures.


Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43

pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.

2 komentarze:

  1. Hola PVS, me ha gustado mucho tu blog, así que ya lo estoy siguiendo y agrego en el mío como "blog amigo".
    Muy bello el Schlesser X301. Tengo el mismo modelo, también de Bburago; acá puedes ver las fotos de la réplica en 1/43, igual a la tuya, y del auto real corriendo (y triunfando) en el Dakar 2000:
    http://juanhracingteam.blogspot.com.ar/2011/10/001-schlesser-megane-x301.html
    Abrazos!

    PVS Hi, I liked your blog, so I'm already following him and added on my blog friend.
    Very beautiful Schlesser X301. I have the same model, also from Bburago; Here you can see photos of the replica in 143, equal to yours, and the real car running (and succeeding) in the 2000 Dakar:
    http://juanhracingteam.blogspot.com.ar/2011/10/001-schlesser-megane-x301.html
    Hughs!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks for your comment. I invite you to observe my blog.

      Usuń