piątek, 30 sierpnia 2013

Rodzinny samochód rajdowy.

Ford Sierra produkowany był w latach 1982 - 1992. Ukazały się dwie generacje tego modelu. Pierwsza generacja produkowana była do końca 1986 roku. Wraz z uruchomieniem produkcji drugiej generacji, dotychczasową ofertę nadwoziową: liftback i kombi, uzupełniono o rodzinnego sedana. W 1990 roku Ford Sierra MkII przeszedł facelifting. Producent zmodyfikował kształt maski oraz pasa przedniego. Zamieniono także dotychczas montowane przednie pomarańczowe kierunkowskazy na białe. Zaczęto fabrycznie przyciemniać klosze tylnych lamp.
Na podwoziu bohatera niniejszego artykułu wytłoczono napis "Ford Sierra", jednakże model ten nie odwzorowuje zwykłej Sierry. Firma Bburago opracowała i wydała miniaturę sportowej odmiany tego pojazdu, produkowanej w latach 1986 - 1992. Jest to Ford Sierra RS Cosworth 4x4. Można to poznać po masywnym zderzaku przednim z wkomponowanymi dużymi światłami przeciwmgłowymi oraz po charakterystycznym spojlerze zamontowanym na krawędzi klapy bagażnika. Samochód Ford Sierra RS Cosworth był początkowo produkowany tylko w odmianie 3 drzwiowej z napedem na tylne koła. Od 1988 roku dostępny był 4 drzwiowy sedan. Od roku 1990 wprowadzono napęd na cztery koła. Silniki dostarczała legendarna brytyjska firma Cosworth. Był to czterocylindrowy turbodoładowany motor o pojemności 2.0l, wyposażony w podwójny wałek rozrządu w głowicy DOHC. Dzięki sportowej odmianie Sierry, koncern Ford chciał powrócić i zdominować rajdy samochodowe w grupie A


W mojej kolekcji miniatur w skali 1:43 firmy Bburago, znajduje się srebrny Ford Sierra MkII sedan. Model wyprodukowano we Włoszech. Jak wcześniej wspomniałem jest to wersja przedstawiająca sportową odmianę Sierry MkII. Model nosi rajdowe malowanie, i przedstawia pojazd przeznaczony do udziału w rajdach samochodowych. Ford Sierra faktycznie występował w rajdach samochodowych, jednakże w sportowych zmaganiach używano Forda Sierry Cosworth w wersji trzy drzwiowej. Charakterystycznym elementem rajdowej Sierry Cosworth, było ogromne skrzydło umieszczone na tylnej klapie ponad szybą. Wielu fanom motoryzacji i rajdów samochodowych, rajdowa Sierra kojarzy się tylko i wyłącznie z jedną postacią. Takim samochodem, ścigał się legendarny polski kierowca rajdowy, wielokrotny Mistrz Polski oraz Wicemistrz Europy, zmarły tragicznie w 1993 roku, Marian Bublewicz.
Szczerze powiedziawszy nie mam pewności czy Ford Sierra RS Cowsorth w wersji sedan brał kiedykolwiek udział w rajdach samochodowych. Wydaje mi się to mało prawdopodobne ze względu na gabaryty i wagę pojazdu. 


Firma Bburago stworzyła miniaturę Forda Sierry w skali 1:43 na początku lat 90 i produkowała ją przez bardzo długi czas. Niestety prezentowany model jest mocno niedopracowany. Producent nie zachował ani proporcji ani skali. Miniatura jest zbyt wąska w stosunku do długości. Ford Sierra był dużym samochodem lecz na pewno nie był wąski. Jedynymi detalami modelu zasługującymi na uwagę są: tylny spojler umiejscowiony na krawędzi klapy bagażnika oraz sportowe, dość szczegółowo odwzorowane zderzaki w kolorze nadwozia. Tu chciałbym jedynie przypomnieć, że w większości miniatur firmy Bburago produkowanych do pierwszej połowy lat 90 XX wieku, zderzaki są czarne. Elementy te były odlewane wraz z płytą podwozia, która w przeważającej ilości przypadków powstawała z czarnego tworzywa. Wyjątkiem od tej reguły są m.in. Peugeoty 205 Turbo 16 i 405 oraz Renault R5 Turbo.


Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43


pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.


Ja.A.

piątek, 23 sierpnia 2013

Złudzenie weekendu.

Fiat Marea produkowany był we Włoszech w latach 1996-2002. Samochód ten wytwarzany był także w Turcji (1999-2006) oraz w Brazylii (1998-2007). Fiat Marea został skonstruowany w oparciu o elementy i rozwiązania techniczne zastosowane w modelu Bravo/Brava. Ciekawostką jest fakt, że Marea, która współdzieliła wiele rozwiązań z mniejszym modelem Bravo/Brava, należała do wyższego segmentu.
Konstruktorzy Fiata zastosowali sprytną sztuczkę optyczną. Marea miała ten sam rozstaw osi co Bravo/Brava, lecz była szersza dzięki zastosowaniu większego rozstawu kół. Zastosowano także nieco większe koła, co także wpłynęło na postrzeganie samochodu jako "dużego". Marea stylistycznie wyraźnie nawiązywała do modelu Bravo/Brava, jednakże miała nieco inny kształt przedniego zderzaka oraz reflektorów. Dzięki tym zabiegom Marea faktycznie sprawiała wrażenie pojazdu należącego do klasy średniej. Największa niespodzianka kryła się jednak we wnętrzu. Niestety nie jest to przyjemna niespodzianka. Otóż przedział pasażerski nie uległ żadnym modyfikacjom i ma dokładnie te same wymiary co w "mniejszym" model Bravo/Brava. W 1999 roku samochód przeszedł facelifting, który polegał głównie na delikatnym odświeżeniu wyglądu. Seryjnie zaczęto montować przedni zderzak wyposażony w zintegrowany spojler oraz większą kratkę wentylacyjną. Poprawiono jakość materiałów we wnętrzu pojazdu. Fiat Marea Weekend czyli odmiana kombi miała niezwykłe i niespotykane rozwiązanie funkcjonalne. Po otwarciu tylnej klapy, można było odchylić tylny zderzak. Dzięki temu rozwiązaniu można było przewozić długie przedmioty bez konieczności jazdy z otwarta klapą bagażnika. Odchylany zderzak mógł także służyć podczas postoju jako dość wygodna ławeczka.

Bohaterem niniejszego wpisu jest radiowóz marki Fiat Marea Weekend, na co dzień służący w policyjnych strukturach San Marino, jednego z najmniejszych krajów świata. San Marino to współcześnie istniejące miasto-państwo. Jest pozostałością po czasach gdy Włochy składały się z takich właśnie małych państw. Często ich powierzchnia była taka, by z murów miasta móc oddać strzał armatni poza granice "kraju". Podobnie jak Watykan, San Marino to państwo w całości otoczone przez jednego sąsiada.
Na 61,6 km² powierzchni zajmowanej przez San Marino, działa kilka służb odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego. Jedną z tych służb jest oczywiście policja, która dba o bezpieczeństwo wewnętrzne, obronę cywilną, kontrolę ruchu, i co ciekawe zajmuje się poborem podatków. Jak podaje Wikipedia, San Marino to kraj, w którym przebywa najmniej osadzonych w więzieniu. W 2011, tylko jeden więzień został uwięziony.

Model Fiata Marea Weekend został opracowany przez firmę Maisto i początkowo był sprzedawany pod jej szyldem. Jednakże w roku 2005, gdy nastąpiło przejęcie firmy Bburago przez firmę Maisto i przeniesiono produkcję modeli Bburago z Włoch do Chin, wprowadzono do oferty firmy Bburago model Fiata Marea Weekend. Został on bez żadnych modyfikacji włączony do oferty modeli sprzedawanych przez odradzającą się firmę Bburago. Jedną z dostępnych wersji był prezentowany radiowóz policji San Marino. Miniatura ze względu na bardzo ograniczoną dostępność na rynku wtórnym ma obecnie spora wartość kolekcjonerską.


Fiat Marea Weekend nie miał typowego wzoru felg, charakterystycznego dla dotychczasowych modeli 1:43 firmy Bburago. Dodatkowo w tej miniaturze pary kół zamocowane są na wspólnej metalowej osi. Podwozie i nadwozie skręcone zostało śrubami, które zastąpiły zaczepy i charakterystyczne plastikowe spinki. Model wyposażony jest w liczne detale. Doskonale widać wszelkie przetłoczenia, kratki wlotów powietrza, oraz listwy ozdobne na zderzakach. Relingi dachowe są osobnym elementem i wykonano je z czarnego tworzywa. Widoczne jest nawet miejsce na światła odblaskowe na krawędziach tylnego zderzaka. Pojawił się słupek w tylnych drzwiach, oddzielający ruchomą szybę od nieruchomej trójkątnej szyby. Grafika na modelu już nie jest krzywo naklejoną kalkomanią, do której przyzwyczaiło nas "włoskie" wykonanie, lecz jest to dość precyzyjnie naniesiony malunek lakierem. Na powierzchni czerwonych pasów nadrukowano herb, nazwę służby oraz numer telefonu alarmowego. Patrząc na przód miniatury łatwo można zauważyć te charakterystyczne, mające wpływ na zewnętrzny wymiar prawdziwego samochodu, poszerzające przednie nadkola. Przednie światła są przezroczyste i osadzono je we wnęce w karoserii. Nie tworzą już z szybami jednego elementu, jak miało to miejsce w większości miniatur Bburago produkowanych we Włoszech. Natomiast tylne lampy mają wytłoczone miejsce na poszczególne kolorowe segmenty lampy, jednakże nie zostały one pomalowane. Jest to o tyle dziwne ponieważ w modelu Fiata Marea Weekend w malowaniu polskiej policji, tylne lampy zostały odpowiednio pomalowane. Jednakże nawet na największe niedoróbki można by przymknąć oko, lecz trudno jest przejść obojętnie obok błędu polegającego na złym wyskalowaniu modelu.


Z pierwszego akapitu niniejszego artykułu wynika istotny wniosek: Samochód Fiat Marea sprawia głównie tylko wrażenie że jest "większy" od niżej klasyfikowanego w hierarchii modelowej Fiata Bravo/Brava. Przypominam że oba modele dzielą większość rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych oraz mają identyczne wymiary przedziału pasażerskiego. Chcąc sprawdzić czy podobna zależność wystąpi przy porównaniu miniatur Marei Weekend z Bravo, wydanych w skali 1:43 przez firmę Bburago, można się srodze zawieść. W prezentowanym wydaniu Marea Weekend jest mniejsza (węższa) od teoretycznie "mniejszego" Bravo. Właściwie nie można się temu dziwić. Specjaliści od miniaturyzacji pracujący w firmie Maisto, którzy stworzyli przecież model Fiata Marea Weekend, nigdy nie słynęli z umiejętności zachowania skali. Inżynierowie pracujący w firmie Maisto bardzo często popełniają tego typu błędy opracowując modele nawet w większych skalach.


Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43


pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.


Ja.A.

piątek, 16 sierpnia 2013

Jeden.

Za nami długi weekend sierpniowy. Z powodu weekendowego wyjazdu opóźniła się nieco publikacja niniejszego artykułu. Jednakże dzięki "ustawieniom" dostępnym w menu blogger.com, stworzę fikcję czasową i cofnę się do piątku 16 sierpnia 2013 roku, celem opublikowania kolejnego artykułu na temat modelu w skali 1:43 firmy Bburago. Zatem, do dzieła!

Tylko Włosi potrafią nazywać rzecz najprościej jak to możliwe i mają gwarancję, że nazwa będzie ładnie brzmiała i trafnie opisze daną rzecz. Fiat Uno I (czyli "jeden") produkowany był we Włoszech w latach 1983 - 1989. W 1984 roku auto zdobyło tytuł "Samochód Roku". Uno szybko zdobyło mocna pozycje na rynku. Samochód sprzedawano w 3 i 5 drzwiowej wersji nadwoziowej. W Ameryce Południowej były dostępne także inne wersje nadwoziowe. Były to: 2 drzwiowy sedan, dziś powiedzielibyśmy, że to wersja coupe, klasyczny 4 drzwiowy sedan oraz kombi.




W mojej kolekcji miniatur w skali 1:43 firmy Bburago, znajduje się czerwony Fiat Uno I. Model został wyprodukowany na początku lat 90, we Włoszech. Posiadam go od nowości. We wczesnych latach 90, służył mi jako zabawka, lecz z czasem stał się elementem kolekcji. Wykonanie miniatury nie odbiega jakością od pozostałych produktów firmy Bburago z tego okresu czasu. Fiat Uno pokryty jest dość cienką warstwą lakieru, która łatwo ulega uszkodzeniu. Przednie lampy są przezroczyste. Atrapę chłodnicy wykonano z czarnego tworzywa. Jednocześnie pełni rolę spinki łączącej karoserię z podwoziem. Na jej powierzchni wytłoczono wzór kratki wlotu powietrza oraz znak firmowy Fiata z tamtego okresu czasu. Logiem Fiata w tamtym czasie było pięć ukośnych linii. W tylnej części rolę tablicy rejestracyjnej pełni zaczep, który jest integralną częścią podwozia. Tylne lampy są wytłoczone w karoserii co jest typowe dla modeli Bburago 1:43 z lat 90. Na uwagę zasługuje odwzorowanie klamki i zamka klapy bagażnika. Ładnie wykonano detal w postaci klamek drzwiowych, które podobnie jak w prawdziwym samochodzie ukryte są pod rantem drzwi.

Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43


pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.


Ja, ale...

piątek, 9 sierpnia 2013

Digitalny Włoch.

Fiat Tipo produkowany był od 1988 do 1995 roku. Miał kilka interesujących rozwiązań technicznych. Włoscy inżynierowie wyposażyli go w bardzo modną i nowoczesną, jak na późne lata 80, deskę rozdzielczą. Będąc dzieckiem posiadałem katalog reklamowy tego samochodu. Zachwycałem się kolorowymi zdjęciami "cyfrowej" deski rozdzielczej, która była chyba szczytowym osiągnięciem elektroniki końca lat 80. Za kołem kierownicy, przed oczami kierowcy brak było tradycyjnych zegarów i kontrolek. Zamiast nich były wyświetlacze, które pokazywały niezliczoną ilość kolorowych ikon, słupków i cyfr. Całość wyglądała jakby rodem wyjęta z gry komputerowej. samochód uchodził za dość solidny i trwały. Miał całkiem niezłe zabezpieczenie antykorozyjne ponieważ 70% nadwozia zostało ocynkowane. Fiat Tipo wyróżniał się przestronnym i wygodnym wnętrzem. W 1989 roku zdobył tytuł "Samochód Roku". W 1993 roku koncern Fiat przeprowadził modernizację pojazdu. Faceliftingiem objęto kilka detali stylistycznych takich jak przedni grill i lampy. Chyba także wtedy wycofano z modelu cyfrowe wyświetlacze i zaczęto montować tradycyjne analogowe zegary. Poprawiono także bezpieczeństwo pojazdu oraz zabezpieczenie antykorozyjne.



W mojej kolekcji miniatur wykonanych przez firmę Bburago, w skali 1:43, znajduje się czerwony Fiat Tipo. Model przedstawia Tipo w pierwszej wersji stylistycznej, produkowane od 1988 roku do faceliftingu w 1993 roku. Wykonanie miniatury jest dość szczegółowe jak na produkty firmy Bburago pochodzące z początku lat 90. Uwagę zwracają czarne zderzaki, które wówczas montowano nie tylko do małych aut, ale także do aut znacznie większych i bardziej luksusowych niż Fiat Tipo. Interesujący jest zastosowany system łączeniowy podwozia z nadwoziem. W przedniej części modelu znajduje się metalowy hak wczepiany w zderzak, a jedynie z tyłu znajduje się tradycyjna dla firmy Bburago spinka. Z reguły stosuje się odwrotne rozwiązanie - hak znajduje się w tylnej, a spinka łączeniowa w przedniej części modelu. W przypadku miniatury Fiata Tipo spinka została bardzo dokładnie i schludnie wkomponowana w karoserię i imituje miejsce przeznaczone na tylną tablicę rejestracyjną. Przedni grill jest wyraźnie widoczny. W jego centralnej części znajduje się odlany znak firmowy Fiata. Przednie lampy mają odlany na przezroczystych kloszach wzór odpowiedzialny w prawdziwym reflektorze za rozpraszanie światła lamp na drodze.

Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43


pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.

Ja, ale...

piątek, 2 sierpnia 2013

Jestem dobry, jestem zdolny!

Fiat Bravo I (typ 182) produkowany był w latach 1995 - 2001 we Włoszech. W języku włoskim "bravo" oznacza dobry, zdolny. Występował tylko w odmianie 3 drzwiowej. Wersja 5 drzwiowa nosiła imię Brava. Samochody były bliźniaczymi modelami, mniej więcej do środkowego słupka. Oba były hatchbackami jednakże miały całkowicie inaczej zaprojektowaną tylną część nadwozia.
Fiat Bravo adresowany był do młodych osób, które lubią samochody dynamiczne. Bravo miało uchodzić za samochód trochę sportowy pomimo, że pod maską montowano te same silniki co w większej Bravie. Brava miała pełnić rolę samochodu statecznego i rodzinnego.
Poszukując materiałów do niniejszego artykułu znalazłem informację że w latach 1996-2000, Fiat Bravo I (typ 182), był montowany w tyskich zakładach Fiat Auto Poland. Z fabryki wyjechało niecałe 4000 sztuk tego modelu. Samochody były montowane z gotowych podzespołów.
Ciekawostką Fiata Bravo/Brava było seryjnie montowane tak zwane radio fabryczne, które było zabudowane w górnej części deski rozdzielczej. Było to całkiem niezłe kasetowe radio wyposażone w RDS i autorevers ;). Bravo/Brava to chyba jedne z pierwszych modeli klasy średniej wyposażanych seryjnie w radioodtwarzacz.
Fiat Bravo/Brava w 1996 roku otrzymał tytuł Car of the Year. W 1999 roku koncern Fiat przeprowadził facelifting modelu. Zmieniono wlot powietrza oraz detale we wnętrzu. Odświeżono także game silników.



W mojej kolekcji modeli Bburago 1:43 znajduje się srebrny model Fiata Bravo. Został wyprodukowany we Włoszech. Jego wykonanie jest dość szczegółowe. Niestety jest dość nietypowo odlany. Elementy, które powinny odstawać są wklęsłe. Zamiast odstającej od obrysu karoserii klamki, jest rowek. Podobnie wykonano listwy odbojowe ciągnące się wzdłuż drzwi, które zamiast odstawać także są wklęsłe. Na uwagę zasługuje tył pojazdu z pięknie wykonanymi czerwonymi światłami oraz ładnie odwzorowaną klamką tylnej klapy. Przód modelu, grill i reflektory wykonano dość niestarannie. Lampy są nierówno odlane, otwory w karoserii, w których je osadzono także są krzywe. Przez te niedokładności, pomiędzy reflektorem a karoserią występują dość liczne i wyraźnie szpary.

Więcej zdjęć: w galerii Bburago 1:43

pvs


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści postów oraz zdjęć bez zgody autora zabronione.


Ja, ale...